میثم عکاسی و کیش
آخر ندانستم “رفت و آمد” یا “آمد‌ و رفت” ؟ آدمها می‌روند که برگردند ، یا می‌آیند که بروند
 
 
دو شنبه 30 خرداد 1390برچسب:, :: 16:0 ::  نويسنده : میثم دری

 



یک شنبه 29 خرداد 1390برچسب:, :: 5:40 ::  نويسنده : میثم دری

 



یک شنبه 29 خرداد 1390برچسب:, :: 5:38 ::  نويسنده : میثم دری

 



یک شنبه 29 خرداد 1390برچسب:, :: 5:30 ::  نويسنده : میثم دری

 



یک شنبه 29 خرداد 1390برچسب:کشتی یونانی,غروب, میثم دری , کیش,, :: 5:25 ::  نويسنده : میثم دری

 



یک شنبه 29 خرداد 1390برچسب:کیش, میثم دری ,ساحل, :: 5:22 ::  نويسنده : میثم دری

 



یک شنبه 29 خرداد 1390برچسب:کشتی یونانی,میثم دری, :: 5:21 ::  نويسنده : میثم دری

 



یک شنبه 29 خرداد 1390برچسب:میثم دری, :: 5:2 ::  نويسنده : میثم دری

 



یک شنبه 29 خرداد 1390برچسب:میثم دری, :: 4:59 ::  نويسنده : میثم دری

 



یک شنبه 29 خرداد 1390برچسب:, :: 4:6 ::  نويسنده : میثم دری

 



 



یک شنبه 29 خرداد 1390برچسب:موج و صخره,میثم دری ,کیش, :: 3:24 ::  نويسنده : میثم دری

 



شنبه 28 خرداد 1390برچسب:میثم دری ,غروب , کشتی یونانی, :: 23:39 ::  نويسنده : میثم دری

 



شنبه 28 خرداد 1390برچسب:غروب ,کیش, میثم دری, :: 23:11 ::  نويسنده : میثم دری

 



تاریخ جزیره کیش از آنچه در کتب تاریخی نقل شده است بر می‌آید که از زمان هخامنشیان و سپس اشکانیان و ساسانیان، جزیره کیش تحت تسلط ایران بوده و با گسترش اسلام، این جزیره بدست خلفای اموی افتاده است. این وضع تا سال ۲۴۹ هجری قمری ادامه یافت. در این سال یکی از ایرانیان اهل ری بر خلیفه خروج نمود و تمامی جزایر خلیج فارس و بحرین منجمله کیش را مسخر خود ساخت.

 

حاکمیت معنوی ایرانیان بر کیش از ره‌نامه‌های نگاشته توسط ایشان به زبان پهلوی کاملا مشهود است. از دوران حکومت آل‌بویه کیش مجددا به حکومت ایرانی بازگشت و بعدها در زمان سلجوقیان و اتابکان فارس و سپس ملوک هرمز و آل‌مظفر و تیموریان، این وضع ادامه یافت.

در دوره سلجوقیان، کیش به بزرگترین مرکز تجاری خلیج فارس تبدیل شد. در همین دوران، قیاصره در کیش به قدرت رسیدند. ایشان که در ابتدا بسیار فقیر بودند، با دزدی دریایی پایه‌های اقتصادی حکومت خود را مستحکم نمودند

حاکمان قیاصره که بر این جزیره حکمران بودند از نسل شخصی هستند به نام «قیس» این شخص از شهر (سیراف) که در منطقهٔ «بنی خالد النصوری» قرار دارد آمده بودند. آخرین حاکم جزیرهٔ کیش یا (قیس) که از نژاد قیاصره بوده‌اند: ملک سلطان بن ملک قوام‌الدین بن ملک تاج‌الدین بن ملک‌شاه بن قیس بن ملک جمشید. ایشان به دست سیف‌الدین ابونصر علی بن کیقباد حاکم جزیرهٔ «هرمود» به امر اتابک ابوبکر در تاریخ ۱۲ جمادی‌الثانی از سال ۶۲۶ هجری قمری (سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۶۰۸) به قتل رسید، و با کشته شدن ملک‌سلطان آخرین حاکم کیش، حکم سلالهٔ قیاصره بر کیش برای همیشه پایان یافت.[۴][۵] [۶] در دوران طلایی کیش، مورخان زیادی راجع به آن اظهار نظر نموده‌اند. ابن خرداد، ابن بطوطه و یاقوت حموی یا به کیش سفر نموده و یا در باب بزرگی آن سخنوری کرده‌اند. سعدی، در آثار خود دوجا از جزیره کیش و سفر به آن در این دوران یاد می‌کند

زکریا بن محمد بن محمود قزوینی در آثار البلاد و اخبار العباد می‌نویسد:«قیس جزیره‌ایست در دریای فارس و دورش چهار فرسخ است و آبادانی دارد. شهری در کمال حسن و لطافت در آنجا بنا شده است و کشتیهای هندیان به آن جزیره درآیند و تجارتگاه اهل هند و عجم و عرب است. آب چاه آشامند و حوض‌ها و آب‌انبار‌ها ساخته‌اند.»

از سال ۹۱۲ تا ۱۰۳۱ این جزیره نیز مانند جزیره هرمز به دست پرتغالی‌ها افتاد و سرانجام در این سال، امامقلی‌خان، ارتشبد شاه عباس موفق به فتح خلیج فارس و بحرین و همه جزایر آن شد. و از آن پس کیش یکی از جزایر ایرانی خلیج فارس شناخته می‌شود.

تا سالهای آغازین حکومت محمدرضا پهلوی، کیش مرکز صید ماهی و مرکز تجارت مروارید خلیج فارس بوده است. با ورود مروارید ژاپن به بازار، به تدریج از اهمیت مروارید کیش کاسته شده و کیش نیز اهمیت خود را از دست داد.[۲] در سال ۱۳۴۹ هیاتی آمریکایی-ایرانی جزیره را مورد بازدید قرارداد و با توجه به ویژگی‌های طبیعی، سواحل زیبای مرجانی و آب‌های زلال اطراف آن، به عنوان مرکز توریستی بین‌المللی انتخاب شد.[۳] کاخ شاه، هتل کیش، فرودگاه و کازینو، اولین بناهای مدرن کیش محسوب می‌گردند. تا هنگام پیروزی انقلاب اسلامی ایران، کیش مرکز تفریح شاه و دوستانش محسوب می‌شد

جزیره کیش در سال ۱۳۶۱ به عنوان نخستین منطقه آزاد اقتصادی کشور برگزیده شد. امروزه اقتصاد کیش برپایه گردشگری و تجارت استوار است.

نام جزیره کیش
نام اصلى اين جزيره كه ايرانى ها آن را به اين نام مى خوانند "كيش" است. ياقوت حموى كه در اوايل قرن هفتم هجرى قمرى خود از اين جزيره بازديد كرده در مُعجَمُ البُلدان مى نويسد:
"جزيره قيس كه ايرانى ها آن را كيش مى نامند ...".
اما مورّخان بيگانه در طول تاريخ آن را به گونه هاى مختلفى نوشته اند:
"كامينا(به يونانى، آريانوس يا آرين مورّخ سده دوم ميلادي)، جزيره ونوس، جزيره مِركور(زمان اسكندر) خَنين يا خِن.
مورّان ايرانى آن را به صورت: كيان، كيس، كَيس، قيس، برخى آن را با (قشم) اشتباه گرفته اند. البته قشم يا كِشم را هم روزگارى "قيس" هم گفته اند.



 



 



سه شنبه 10 خرداد 1390برچسب:, :: 9:45 ::  نويسنده : میثم دری

لنچ ماهیگیری بومیان جزیره در غروب رویائی کیش

 



درباره وبلاگ


عاشق طبیعت بکر مرجانی کیش
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان میثم عکاسی و کیش و آدرس mykish.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 24
بازدید کل : 1072
تعداد مطالب : 34
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1

Alternative content